První kroky s OpenTx: Porovnání verzí
Z Wiki OpenTX
(Další pokračování přepisu - první opravdový mix) |
|||
Řádek 93: | Řádek 93: | ||
Prostým opakováním přiřazování kanálu a ladění rozsahů tak zvládnete přiřadit libovolný ovládací prvek libovolnému kanálu a prakticky k tomu potřebujete dvě obrazovky z menu a dvě obrazovky nastavující kanály. | Prostým opakováním přiřazování kanálu a ladění rozsahů tak zvládnete přiřadit libovolný ovládací prvek libovolnému kanálu a prakticky k tomu potřebujete dvě obrazovky z menu a dvě obrazovky nastavující kanály. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | ==první opravdový MIX== | ||
− | + | 1D (lokomotiva) může být po chvíli nuda. Nic méně "dvě lokomotivy" jsou z hlediska ovládání velmi blízké tzv rajčákům, tedy ovládacího prvku pásových vozidel. Takže prostým zdvojením ovládání lokomotivy (druhá páka bude taky dopředu-dozadu) dostanu právě takové řízení. | |
− | + | Velmi podobné bude též klasické řízení auta. Jeden kanál bude na pohyb vpřed-vzad, druhý na natáčení kol. Jen na kola asi použiju páku pohybující se vpravo-vlevo nebo lépe volant. | |
− | + | Takže stále nic, co bych už neuměl a už můžu řídit i auto. | |
− | + | --- | |
− | + | Teď něco nového. Chci řídit pásové vozidlo (resp vozidlo typu micromouse), ale řídit ho chci stejně jako auto. Tedy jednou pákou (ovládacím prvkem) ovládám směr vpřed vzad a jeho rychlost, druhým ovladačem (volant, páka) ovládám zatáčení. (Pro jednoduchost budu použitým ovládacím prvkům říkat páky.) | |
− | příklady | + | Ve výše popsaném případě už si nevystačím s prostým přiřazením, ale povely jednotlivých pák musím rozdělit a navíc jednotlivé kanály budou přijímat povely z více jak jedné páky. |
− | Ryba :) | + | Řekněme, že pro levý pás (kolo) použiju kanál 1 (CH1), pro pravý pás CH2. Páka pohybující se dopředu dozadu bude a rychlost a směr (dopředu, dozadu), páka pohybující se vlevo-vpravo bude na zatáčení. Každý kanál může být v neutrální poloze (0) a nabývat hodnot +-100%. Kladné hodnoty znamenají pohyb vpřed, respektive vpravo. |
− | bagr | + | |
− | dvoušroubová loď (TT) | + | Takže pokud pohu pákou dopředu, musí se tento povel přidat do CH1 a zároveň CH2. Oba ve stejném směru, do obou kanálů se tedy bude zapisovat hodnota páky "stejného znaménka". Nic co byste už neuměli. Dvěma různým kanálům se přiřadí tentýž zdroj/ovládací prvek/páka. Pásy/kolečka se na povel páky plynu budou točit stejným směrem a vozidlo pojede rovně vpřed nebo vzad. |
+ | |||
+ | Pokud budu hýbat pákou vlevo-vpravo, chci, aby se (teď chci vpravo) levé kolečko točilo rychleji, pravé pomaleji. Resp. pokud je "plyn" na nule, tak levé kolečko dopředu, pravé dozadu. Do CH1 tedy posílám hodnotu páky tak, jak je, do CH2 posílám hodnotu převrácenou. Převrácenou hodnotu do daného kanálu dosáhnu zadáním záporné hodnoty "váhy" (weight) v nastavení kanálu. | ||
+ | |||
+ | Aby řízení fungovalo, tak jak chci, musím tyto dva údaje sečíst. To není pro prakticky žádný mixer (OpenTX nevyjímaje), žádný problém. V našem případě dokonce nebudu potřebovat žádné nové "obrazovky". Vše nastavím v obrazovce MIXER. Pro CH1 a CH2 známým způsobem přiřadím ovládací páku (dopředu-dozadu). | ||
+ | |||
+ | [[File:screenshot_mixer2.png|center]] | ||
+ | |||
+ | Pak u každého kanálu provedu přidání dalšího zdroje a to přes menu [dlouze ENTER] vyberu "přidat za" (Insert After). | ||
+ | |||
+ | [[File:Screenshot_mixer2insert.png|center]] | ||
+ | |||
+ | Pro kanál CH1 jen vyberu zdroj (kormidlo/rudder), u CH2 ještě změním váhu na -100. | ||
+ | |||
+ | [[File:Screenshot_mixer2edit.png|center]] | ||
+ | |||
+ | Celé nastavení pak bude vypadat nějak takto: | ||
+ | |||
+ | [[File:screenshot_mixer3.png|center]] | ||
+ | |||
+ | Pokud přidávám další řádek zdroje ke zvolenému kanálu, je standardně nastaveno, že se ke zvolenému kanálu přičítá. Pokud chci jiné chování je potřeba toto chování v nastavení mixu změnit. O tom ale později. | ||
+ | Pokud řádky zdrojů přidávají ke kanálu tak, že se přičítají, na pořadí zdrojů u kanálu nezáleží. | ||
+ | |||
+ | ===Shrnutí=== | ||
+ | |||
+ | Zdroj (páka) nemusí být přiřazen jen jedinému kanálu a navíc jednomu kanálu může být přiřazen více jak jeden zdroj (páka). Vše se dá nastavit v obrazovce (menu) MIXER. | ||
+ | |||
+ | <b>Pozn.:</b> Při couvání se popsané vozítko nechová jako kdyby se natáčela kola, ale vozítko se pákou natáčí ve stejném smyslu a couvá "obráceně" jako auto. | ||
+ | |||
+ | <b>Pozn2.:</b> Principiálně naprosto stejný mix se používá pro samokřídla, tedy letouny ovládané dvěma vodorovnými řídícími plochami. | ||
+ | |||
+ | <b>Pozn3.:</b> Celkový počet mixů je omezen na 64. Počet mixů na jeden kanál nijak jinak omezený není. Tak se například na servu výškovky do V může objevit mix z kormidla + mix z výškovky + mix z aerodyn. brzdy + mix na výkon motoru + mix z křidélek a vůbec co si kdo vymyslí. (teď jsem třeba na jeden kanál vymyslel mixů 5) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==rozsahy, křivky, exponenciály a další případné "vychytávky"== | ||
+ | (pracuje se na tom) | ||
+ | |||
+ | ==VSTUPY a MIXER== | ||
+ | (pracuje se na tom) | ||
+ | |||
+ | ==režimy letu (režimy ovládání)== | ||
+ | (pracuje se na tom) | ||
+ | |||
+ | ==logické spínače a speciální funkce== | ||
+ | (pracuje se na tom) | ||
+ | |||
+ | ==příklady== | ||
+ | (pracuje se na tom) | ||
+ | ===Ryba :)=== | ||
+ | ===bagr=== | ||
+ | ===dvoušroubová loď (TT)=== | ||
...dál už je asi jednodušší sáhnout po standardním návodu nebo konkrétní věc prodiskutovat se znalými... | ...dál už je asi jednodušší sáhnout po standardním návodu nebo konkrétní věc prodiskutovat se znalými... | ||
</div> | </div> |
Verze z 13. 8. 2020, 12:51
Rozpracovanou verzi příručky "První kroky s OpenTx" si můžete prohlédnout na blogu jednoho z autorů tohoto webu.
Vzhledem k tomu, že výše uvedený odkaz vede na smazanou/nefunkční stránku a mé neschopnosti něco podobného najít, jsem jakýsi popis začátků s OpenTX zkusil stvořit na stránkách FrSky fóra jako
"OpenTX (nejen) pro bagristy.".
(.... po více jak půl roce se pokusím přepsat "bagristy" z původního textu z frsky-forum.cz sem do wiki - ještě to wiki moc neumím, takže jak budu získávat znalosti, budu text upravovat ....)
Proč?
Existuje spousta návodů na OpenTX. Vesměs všechny se snaží popisat "všechno". A protože toho OpenTX umí opravdu hodně, jsou návody poměrně rozsáhlé. Zkušení borci jimi sice snadno procházejí, ale nováčci mohou být zoufalí a v krajním případě je mohou od OpenTX i odradit.
Nechci psát další podobný návod, který rozebírá všechny funkce jednotlivých obrazovek, ale to, jak s OpenTX jednoduše začít. Jakmile totiž člověk pochopí "záměr autora", dokáže s OpenTX "všechno".
K napsání mě přiměl dotaz o pomoc při nastavení nějakého pozemního vozidla. Bagr to tuším nebyl, ale ani "bagristi" nejsou žádná méněcenná stvoření, jen mohou po vysílačce chtít i to, co jim "běžná" vysílačka neumožní, zatímco OpenTX ano. :)
Musím to všechno číst?
"Chci lítat, ne číst dlouhé návody." Přestože OpenTX nabízí spoustu možností, jediné, co budete potřebovat zjistit je, jak spárovat vysílač s přijímačem. Pokud existuje spárovaný přijímač, můžete HNED začít lítat. Ale...
Co je potřeba zvládnout než se pustíme do nastavování modelu
U úplně každé vysílačky je potřeba zvládnout zapnutí a schopnost "otevřít" menu, kde se dá vše nastavit - tedy pokud je to vysílačka, která nějaké to menu má. U vysílaček FrSky vřele doporučuju přečíst krátký návod, co dodává pan Urbánek ke všem jím prodávaným vysílačkám. Je to skvělý koncentrát, kde najdete prakticky vše, co je možné nastavit. Pokud máte některou z FsSky vysílaček, zkuste zmíněný návod aspoň zevrubně přečíst celý (stačí tučné texty). Nemusíte hned všechno chápat, ale po přečtení budete ve stavu "to jsem někde viděl".
Vytvořit model, napárovat vysílač
Aby páčky hýbaly servama, budeme v OpenTX potřebovat vytvořit MODEL a napárovat přijímač. Jak, se dozvíme v návodu k vysílačce. Jsou to obrazovky 1 a 2.
Pokud zapnete rádio a dosud v něm není vytvořený žádný model, spustí se průvodce* tvorbou základních modelů. Přes tohoto průvodce můžete model nastavit. Pokud průvodce ukončíte (dlouhý stisk EXIT), tak i přes to se vytvoří model, který se bude jmenovat MODEL01, bude mít definované 4 vstupy (později) a přiřazené první 4 kanály pákovým ovladačům v pořadí, které je definované v nastavení rádia (systémové nastavení obrazovka RADIO SETUP dole).
Skvělá zpráva!
Všechno si můžete vyzkoušet na počítači, aniž byste sáhli na na vysílačku. V programu OpenTX Companion si můžete vše zkusit z pohodlného prostředí vašeho počítače. Krom shodného nastavování modelu přes simulátor vysílačky je možné (a lepší) model nastavit přes standardní prostředí počítače, které má k dispozici větší obrazovku a je tedy příjemnější a rychlejší. To je ale jiná kapitola, kterou se tady zabývat nechci.
Poznámka(y)
Obrázky budu používat ze simulované vysílačky X9-Lite. A protože se mi nedaří donutit simulátor psát česky, budou obrázky anglicky. Vy jste tolerantní a chytří, vadit vám to nebude. :)
'* průvodce se pustí jen u rádií podporující LUA skripty. U rádií, kde průvodce není je nahrazen extra stránkou s šablonami nejběžnějších modelů (letadel). Jak pracovat se šablonami místo průvodce se dozvíte v návodu k vysílačce.
Co asi všichni vědí nebo aspoň tuší
Z pohledu OpenTX je vysílačka jen soubor vstupů (přepínače, páčky, ...), N výstupních kanálů a na OpenTX je z těch vstupů "nějak" vyrobit výstupy. Navíc je podpoří nějakými těmi časovači, telemetrií a případným výstupem na obrazovku, reproduktor nebo vibrační motor a může přidat i zápis do logu.
To je všechno, nic složitějšího v tom není.
1D aneb ovládáme lokomotivu
Chci ovládat lokomotivu. Mělo by to být jednoduché, lokomotiva umí jezdit jen dopředu nebo dozadu. (Lokomotiva má regulátor motoru, který se řídí std servovým signálem a umí roztočit motor vpřed i vzad. Uprostřed rozsahu signálu pro serva motor stojí.
Pokud jsem hodně nedočkavý, stačí si vybrat páku, kterou chci ovládat směr, zjisti na který kanál je namapovaná (namixovaná) a na tento kanál na přijímači zapojit vstup regulátoru motoru. Teď pokud hýbu pákou, lokomotiva by se měla hýbat. Který kanál odpovídá páce, kterou hýbu se dá zjistit v monitoru kanálů (viz návod).
Pokud si chci kanál nastavit sám - nevyhovuje mi ten nastavený, otevřu menu nastavení modelu a přejdu na stránku MIXER. Tam si vyberu kanál, kterým chci lokomotivu ovládat a dlouhým stiskem ENTER přejdu na editování kanálu. V obrazovce editace kanálu vyberu v řádku "Zdroj" (Source) páku (přepínač?), kterou chci lokomotivu ovládat. Teď už by se měla lokomotiva hýbat.
Jede to, ale...
V této chvíli můžeme narazit na tři běžné problémy a to směr, rozsah a neutrální poloha (pustím páku, lokomotiva stojí). Pohybuji pákou vpřed, lokomotiva jede vzad a/nebo lokomotiva se chová podivně při plné výchylce řídící páky.
V obou případech je dobré (ne nutné) přibrat k nastavení další položku menu a to SERVA (OUTPUTS). Na této obrazovce jsou nastavení pro jednotlivé kanály. Změnou těchto parametrů odstraníme výše zmíněné problémy.
Směr
U každého kanálu je přibližně v polovině pravé strany vidět malá šipka. Ta naznačuje směr pohybu serva/regulátor vůči páce/ovládacímu prvku. Prostou změnou ve editaci (řádek Směr (Direction)) zajistím, že při pohybu páky vpřed se bude lokomotiva rovněž pohybovat vpřed (pokud to už nedělala).
Rozsah
Standardní rozsah ovládácích kanálů může být jiný jak rozsah, který je schopen ovládací prvek zvládnout. (Regulátory od Spektrum, serva mechanicky naráží a pod.) V takovém případě je potřeba omezit rozsah kanálu, zase na stránce SERVA (OUTPUTS), EDIT a to řádky Min a Max. Který rozsah je třeba nastavit je možné určit podle čísla vpravo nahoře.
Neutrální poloha
Reálný svět není dokonalý, taže se může stát, že páka ovládající směr (a rychlost) je uprostřed a přesto se lokomotiva pohybuje. K dokonalosti stačí použít tzv trim (viz manuál), který je vedle páky a je určený na doladění neutrální polohy ovládaného zařízení. Řídící páku necháme v neutrální poloze a klikáním trimu proti směru pohybu lokomotivy uvedeme do neutrálního stavu i ji.
Shrnutí
V menu/obrazovce MIXER si umím nastavit vybranému kanálu ovládací prvek a ve vedlejší obrazovce SERVA (OUTPUTS) umím nastavit směr, rozsah kanálu a neutrální stav/polohu ovládaného zařízení.
Prostým opakováním přiřazování kanálu a ladění rozsahů tak zvládnete přiřadit libovolný ovládací prvek libovolnému kanálu a prakticky k tomu potřebujete dvě obrazovky z menu a dvě obrazovky nastavující kanály.
první opravdový MIX
1D (lokomotiva) může být po chvíli nuda. Nic méně "dvě lokomotivy" jsou z hlediska ovládání velmi blízké tzv rajčákům, tedy ovládacího prvku pásových vozidel. Takže prostým zdvojením ovládání lokomotivy (druhá páka bude taky dopředu-dozadu) dostanu právě takové řízení.
Velmi podobné bude též klasické řízení auta. Jeden kanál bude na pohyb vpřed-vzad, druhý na natáčení kol. Jen na kola asi použiju páku pohybující se vpravo-vlevo nebo lépe volant.
Takže stále nic, co bych už neuměl a už můžu řídit i auto.
---
Teď něco nového. Chci řídit pásové vozidlo (resp vozidlo typu micromouse), ale řídit ho chci stejně jako auto. Tedy jednou pákou (ovládacím prvkem) ovládám směr vpřed vzad a jeho rychlost, druhým ovladačem (volant, páka) ovládám zatáčení. (Pro jednoduchost budu použitým ovládacím prvkům říkat páky.)
Ve výše popsaném případě už si nevystačím s prostým přiřazením, ale povely jednotlivých pák musím rozdělit a navíc jednotlivé kanály budou přijímat povely z více jak jedné páky. Řekněme, že pro levý pás (kolo) použiju kanál 1 (CH1), pro pravý pás CH2. Páka pohybující se dopředu dozadu bude a rychlost a směr (dopředu, dozadu), páka pohybující se vlevo-vpravo bude na zatáčení. Každý kanál může být v neutrální poloze (0) a nabývat hodnot +-100%. Kladné hodnoty znamenají pohyb vpřed, respektive vpravo.
Takže pokud pohu pákou dopředu, musí se tento povel přidat do CH1 a zároveň CH2. Oba ve stejném směru, do obou kanálů se tedy bude zapisovat hodnota páky "stejného znaménka". Nic co byste už neuměli. Dvěma různým kanálům se přiřadí tentýž zdroj/ovládací prvek/páka. Pásy/kolečka se na povel páky plynu budou točit stejným směrem a vozidlo pojede rovně vpřed nebo vzad.
Pokud budu hýbat pákou vlevo-vpravo, chci, aby se (teď chci vpravo) levé kolečko točilo rychleji, pravé pomaleji. Resp. pokud je "plyn" na nule, tak levé kolečko dopředu, pravé dozadu. Do CH1 tedy posílám hodnotu páky tak, jak je, do CH2 posílám hodnotu převrácenou. Převrácenou hodnotu do daného kanálu dosáhnu zadáním záporné hodnoty "váhy" (weight) v nastavení kanálu.
Aby řízení fungovalo, tak jak chci, musím tyto dva údaje sečíst. To není pro prakticky žádný mixer (OpenTX nevyjímaje), žádný problém. V našem případě dokonce nebudu potřebovat žádné nové "obrazovky". Vše nastavím v obrazovce MIXER. Pro CH1 a CH2 známým způsobem přiřadím ovládací páku (dopředu-dozadu).
Pak u každého kanálu provedu přidání dalšího zdroje a to přes menu [dlouze ENTER] vyberu "přidat za" (Insert After).
Pro kanál CH1 jen vyberu zdroj (kormidlo/rudder), u CH2 ještě změním váhu na -100.
Celé nastavení pak bude vypadat nějak takto:
Pokud přidávám další řádek zdroje ke zvolenému kanálu, je standardně nastaveno, že se ke zvolenému kanálu přičítá. Pokud chci jiné chování je potřeba toto chování v nastavení mixu změnit. O tom ale později. Pokud řádky zdrojů přidávají ke kanálu tak, že se přičítají, na pořadí zdrojů u kanálu nezáleží.
Shrnutí
Zdroj (páka) nemusí být přiřazen jen jedinému kanálu a navíc jednomu kanálu může být přiřazen více jak jeden zdroj (páka). Vše se dá nastavit v obrazovce (menu) MIXER.
Pozn.: Při couvání se popsané vozítko nechová jako kdyby se natáčela kola, ale vozítko se pákou natáčí ve stejném smyslu a couvá "obráceně" jako auto.
Pozn2.: Principiálně naprosto stejný mix se používá pro samokřídla, tedy letouny ovládané dvěma vodorovnými řídícími plochami.
Pozn3.: Celkový počet mixů je omezen na 64. Počet mixů na jeden kanál nijak jinak omezený není. Tak se například na servu výškovky do V může objevit mix z kormidla + mix z výškovky + mix z aerodyn. brzdy + mix na výkon motoru + mix z křidélek a vůbec co si kdo vymyslí. (teď jsem třeba na jeden kanál vymyslel mixů 5)
rozsahy, křivky, exponenciály a další případné "vychytávky"
(pracuje se na tom)
VSTUPY a MIXER
(pracuje se na tom)
režimy letu (režimy ovládání)
(pracuje se na tom)
logické spínače a speciální funkce
(pracuje se na tom)
příklady
(pracuje se na tom)
Ryba :)
bagr
dvoušroubová loď (TT)
...dál už je asi jednodušší sáhnout po standardním návodu nebo konkrétní věc prodiskutovat se znalými...