Základní pojmy: Přetažení: Porovnání verzí
Z Wiki OpenTX
m |
m |
||
Řádek 21: | Řádek 21: | ||
Jen u silně přemotorovaných letadel je možné dostat se z přetažení razantním přidáním plynu. Obvykle je ale reakce pohonu příliš pomalá. | Jen u silně přemotorovaných letadel je možné dostat se z přetažení razantním přidáním plynu. Obvykle je ale reakce pohonu příliš pomalá. | ||
− | U některých | + | U některých koncepcí letadel se vykytuje jev, zvaný "hluboké přetažení" (deep stall). K tomu dojde pokud v důsledku vírů, vyvolaných přetažením křídla, dojde k narušení účinnosti výškového kormidla (úplav). Náchylné k tomuto jevu jsou letouny s ocasními plochami v konfiguraci "T" (VOP na horní nraně SOP). |
Podrobnější pojednání lze najít v anglické Wikipedii: [http://en.wikipedia.org/wiki/Stall_%28flight%29#cite_note-Crane-1 Stall (flight)]. | Podrobnější pojednání lze najít v anglické Wikipedii: [http://en.wikipedia.org/wiki/Stall_%28flight%29#cite_note-Crane-1 Stall (flight)]. |
Verze z 13. 3. 2014, 01:38
Náhlá ztráta vztlaku v důsledku velkého úhlu náběhu křídla. Pokud úhel náběhu (angle of attack) vzroste nad kritický, dojde k odtržení proudění a vztlak prudce klesne.
K tomu dochází typicky při postupném přitahování výškového kormidla při snižující se dopředné rychlosti (např. přetažení při přistávání).
Další situací, kdy dojde k přetažení, je utažená zatáčka či vybírání střemhlavého letu, pokud pilot přežene výchylku směrovky (a drak letadla takový manévr vydrží a nerozpadne se). Pokud k tomu dojde prudkým pohybem řízení, říká tomu někdy dynamické přetažení.
Chování letadel při přetažení může být různé. Nejčastější reakcí je pád po křídle (do vývrtky), pod plynem zpravidla po levém křídle (vliv vrtule). Některá letadla ale třeba jen sklopí nos k zemi a pokud mají dostatečnou výšku a pilot nedrží tvrdošíjně výškovku, tak se sama srovnají.
Při přetažení se blokuje účinnost křidélek a letadlo se tak stává neřiditelným v ose klonění.
U skutečného letadla jsou poměrně obvyklé varovné příznaky přetažení. U dobře navrženého letadla dochází k postupnému odtrhávání proudění, takže pilot "cítí" že se blíží přetažení.
Nechvalně známým je v tomto ohledu eliptické křídlo (Supermarine Spitfire), kde z principu dochází k odtržení proudnic najednou v celém rozpětí křídla. Toto se u modelů obvykle omezuje negativním zkroucením konců křídla nebo turbulátory.
Na RC modelu se můžeme orientovat v podstaě jen podle polohy kniplu výškovky. Pokud je hodně "přitažená" je téměř jisté, že dojde k přetažení. Jemné nuance chování modelu na mezi přetažení rozeznají jen velmi zkušení piloti, nám ostatním zbývá se tomuto stavu snažit zdaleka vyhnout, zejména v malé výšce.
Při přetažení je prakticky vždy nejlepší reakcí dostatečné potlačení a tím zmenšení úhlu náběhu. To platí i v zatáčce.
Pokud letadlo padá do vývrtky, jde vlastně o vybrání vývrtky (potlačit, směrovku "kontra", po zastavení otáčení okamžitě do neutrálu ev.přidat plyn a pomalu opatrně přitahovat). Pokud letadlo přechází při přetažení do spirály, korigujue se (po počátečním potlačení) křidélky.
Jen u silně přemotorovaných letadel je možné dostat se z přetažení razantním přidáním plynu. Obvykle je ale reakce pohonu příliš pomalá.
U některých koncepcí letadel se vykytuje jev, zvaný "hluboké přetažení" (deep stall). K tomu dojde pokud v důsledku vírů, vyvolaných přetažením křídla, dojde k narušení účinnosti výškového kormidla (úplav). Náchylné k tomuto jevu jsou letouny s ocasními plochami v konfiguraci "T" (VOP na horní nraně SOP).
Podrobnější pojednání lze najít v anglické Wikipedii: Stall (flight).