Základní pojmy: Ailerony, elevony, flaperony: Porovnání verzí
Z Wiki OpenTX
(Založena nová stránka: Klasické letadlo má samostatné ovládací plochy pro všechny 3 osy pohybu: křidélka, výškové kormidlo a směrové kormidlo. Pro změnu aerodynamickéhomzakřive…) |
m |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
− | Klasické letadlo má samostatné ovládací plochy pro všechny 3 osy pohybu: křidélka, výškové kormidlo a směrové kormidlo. Pro změnu | + | Klasické letadlo má samostatné ovládací plochy pro všechny 3 osy pohybu: křidélka (angl. ailerony), výškové kormidlo (angl. elevator) a směrové kormidlo (rudder). Pro změnu aerodynamického zakřivení profilu se používají nejčastěji vztlakové klapky (flaps). |
Méně obvyklá konstrukční řešení letadel však mohou některé z těchto řídících ploch postrádat. Pak je třeba jejich funkci nějak nahradit. | Méně obvyklá konstrukční řešení letadel však mohou některé z těchto řídících ploch postrádat. Pak je třeba jejich funkci nějak nahradit. | ||
Pokud se sloučí funkce křidélek a výškového kormidla, říká se takovému uspořádání elevony (z anglického '''elev'''ator (výškovka) a ailer'''on''' (křidélka). | Pokud se sloučí funkce křidélek a výškového kormidla, říká se takovému uspořádání elevony (z anglického '''elev'''ator (výškovka) a ailer'''on''' (křidélka). |
Verze z 10. 9. 2015, 23:27
Klasické letadlo má samostatné ovládací plochy pro všechny 3 osy pohybu: křidélka (angl. ailerony), výškové kormidlo (angl. elevator) a směrové kormidlo (rudder). Pro změnu aerodynamického zakřivení profilu se používají nejčastěji vztlakové klapky (flaps).
Méně obvyklá konstrukční řešení letadel však mohou některé z těchto řídících ploch postrádat. Pak je třeba jejich funkci nějak nahradit.
Pokud se sloučí funkce křidélek a výškového kormidla, říká se takovému uspořádání elevony (z anglického elevator (výškovka) a aileron (křidélka).