Akce

Základní pojmy: Ailerony, elevony, flaperony: Porovnání verzí

Z Wiki OpenTX

m
m
Řádek 3: Řádek 3:
 
Méně obvyklá konstrukční řešení letadel však mohou některé z těchto řídících ploch postrádat. Pak je třeba jejich funkci nějak nahradit.
 
Méně obvyklá konstrukční řešení letadel však mohou některé z těchto řídících ploch postrádat. Pak je třeba jejich funkci nějak nahradit.
  
Pokud se sloučí funkce křidélek a výškového kormidla, říká se takovému uspořádání '''elevony''' - z anglického ''elev''ator (výškovka) a ailer''on'' (křidélka). Typické je toto uspořádání pro samokřídla ("bezocasá" letadla).
+
Pokud se sloučí funkce křidélek a výškového kormidla, říká se takovému uspořádání '''elevony''' - z&nbsp;anglického <u>''elev''</u>ator (výškovka) a ailer''on'' (křidélka). Typické je toto uspořádání pro samokřídla ("bezocasá" letadla).

Verze z 10. 9. 2015, 23:34

Klasické letadlo má samostatné ovládací plochy pro všechny 3 osy pohybu: křidélka (angl. ailerony), výškové kormidlo (angl. elevator) a směrové kormidlo (rudder). Pro změnu aerodynamického zakřivení profilu se používají nejčastěji vztlakové klapky (flaps).

Méně obvyklá konstrukční řešení letadel však mohou některé z těchto řídících ploch postrádat. Pak je třeba jejich funkci nějak nahradit.

Pokud se sloučí funkce křidélek a výškového kormidla, říká se takovému uspořádání elevony - z anglického elevator (výškovka) a aileron (křidélka). Typické je toto uspořádání pro samokřídla ("bezocasá" letadla).