Akce

Základní pojmy: Kanál: Porovnání verzí

Z Wiki OpenTX

m
m
 
(Není zobrazeno 45 mezilehlých verzí od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
Pojem kanál se používá v RC létání nejméně ve dvou významech:
+
<div style="max-width:780px; margin-left:3em;margin-right:auto;text-align:justify">
 +
Pojem kanál se používá v RC létání nejméně ve dvou významech:<br><br>
 +
{| align="right" style="margin-left:1em; margin-right:0em;"
 +
|-
 +
|[[Image:RC krystal.jpg|right|Obrázek výměnného krystalu]]
 +
|}
 +
Mezinárodně stanovené [[Základní pojmy: Přehled čísel kanálů pro RC soupravy|'''číslování základních nosných kmitočtů''']] souprav, pracujících v&nbsp;pásmech KV a VKV (27MHz, 35MHz a 40 MHz) - povolené kmitočty jsou označeny čísly kanálů, které jsou (až na drobné výjimky) platné celosvětově. Kanál tedy v&nbsp;tomto případě označuje používanou vysílací frekvenci.
  
#Mezinárodně stanovené '''číslování základních nosných kmitočtů''' souprav, pracujících v pásmech KV a VKV (27MHz, 35MHz a 40 MHz) - povolené kmitočty jsou označeny čísly kanálů, které jsou (až na drobné výjimky) platné celosvětově. Kanál tedy v tomto případě označuje používanou vysílací frekvenci. V jednom místě a jeho okolí v dosahu vysílače (cca 1km) nemohou být provozovány RC soupravy se shodnými či jen o 1 rozdílnými čísly vysílacích kanálů. Došlo by k vzájemnému rušení a pravděpodobně k havárii obou modelů. Pásmo 2,4GHz je rovněž rozděleno na kanály, ale volbu kanálu zajišťuje vysílač automaticky a často je i mění během provozu - uživatel neví na jakém kanálu v pásmu 2,4GHz jeho vysílač právě pracuje.
+
V jednom místě a jeho okolí v&nbsp;dosahu vysílače (cca 1-2km) nemohou být provozovány RC soupravy se shodnými či jen o&nbsp;1&nbsp;rozdílnými čísly vysílacích kanálů. Došlo by k vzájemnému rušení a pravděpodobně k&nbsp;havárii obou modelů.  
#Druhým (a s nástupem souprav v pásmu 2,4GHz obvyklejším) významem pojmu kanál je označení '''schopnosti ovládat odděleně funkce modelu příslušnými ovládacími prvky'''. Mluví se pak o kanálu křidélek, výškovky, směrovky, ovládání otáček motoru, podvozku, klapek atp. Minimální použitelný počet kanálů leteckého modelu je 3 u motorového a 2 u bezmotorového modelu. Nejběžnější jsou modely se 4 kanálovým ovládáním. Maximální počet kanálů je u běžných kvalitních RC souprav 6, 8, 12 a 16. Pro cvičný začátečnický model je obvyklý potřebný počet kanálů 3 (někdy 4). Modely pro svahové létání mívají 2 kanály. Akrobatický model letadla mívá 4 kanály. Vyspělé větroně mohou vyžadovat 8 a více kanálů, jsou to nejnáročnější modely z hlediska nároků na vlastnosti RC souprav. Co do počtu ovládaných funkcí bývají velmi náročné makety s ovládáním různých maketových funkcí (osvětlení, odhozy pum, otáčení střeleckých věží atp.).
 
  
Přehled čísel kanálů pro RC soupravy
+
Pásmo 2,4GHz je rovněž rozděleno na kanály, ale volbu kanálu zajišťuje vysílač automaticky a často je i&nbsp;mění během provozu - uživatel neví na jakém kanálu v&nbsp;pásmu 2,4GHz jeho vysílač právě pracuje.<br><br>
 +
{| align="right" style="margin-left:1em; margin-right:0em;"
 +
|-
 +
|[[Image:2014-05-05-Flysky_TH9X_L_knipl.png|right|Obrázek kniplu]]
 +
|}
 +
Druhým (a s&nbsp;nástupem souprav v&nbsp;pásmu 2,4GHz obvyklejším) významem pojmu kanál je označení [[Z%C3%A1kladn%C3%AD_pojmy:_Po%C5%99ad%C3%AD_kan%C3%A1l%C5%AF|'''schopnosti ovládat odděleně funkce modelu příslušnými ovládacími prvky''']]. Mluví se pak o&nbsp;kanálu křidélek, výškovky, směrovky, ovládání otáček motoru, podvozku, klapek atp. Kanál je v&nbsp;podstatě cesta přenosu výchylek z&nbsp;ovládacích prvků vysílače (kniply, potenciometry, přepínače) na servo či skupinu serv.
  
Pásmo 27MHz         Pásmo 35MHz         Pásmo 40MHz
+
Minimální použitelný počet kanálů leteckého modelu je 3 u&nbsp;motorového a 2 u&nbsp;bezmotorového modelu. Nejběžnější jsou modely se 4 kanálovým ovládáním. Maximální počet kanálů je u běžných kvalitních RC souprav 6, 8, 12 a 16.
+
 
'''kanál''' '''f[MHz]'''         '''kanál''' '''f[MHz]'''         '''kanál''' '''f[MHz]'''
+
Pro cvičný začátečnický model je obvyklý potřebný počet kanálů 3 (někdy 4). Jednoduché modely pro svahové létání mívají 2 kanály. Akrobatický model letadla mívá 4 kanály. Vyspělé větroně mohou vyžadovat 8 a více kanálů, jsou to nejnáročnější modely z&nbsp;hlediska nároků na vlastnosti RC souprav. Co do počtu ovládaných funkcí bývají velmi náročné makety s&nbsp;ovládáním různých maketových funkcí (osvětlení, odhozy pum, otáčení střeleckých věží atp.).
  2 26,975         61 35,010         50 40,665
+
 
  4 26,995         52 35,020         51 40,675
+
V prodeji jsou ve velkých počtech různé levné''' 2 kanálové modely motorových letadel či vrtulníků'''. I když může být poletování s těmito hračkami docela zábavné, pro výcvik budoucích RC pilotů jsou dost nevhodné a nedoporučuji je. Obvyklý princip jejich řízení je založen na ovládání otáček dvou stejnosměrných motorků s vrtulemi. Model je vyvážen a výchylka výškovky nastavena tak, aby při přidání plynu model trochu stoupal a při zpomalení klesal v natařené poloze. Změna směru se dosahuje změnou otáčet obou motorů - při zatáčení vpravo se zvýší otáčky levého motoru a sníží pravého a při zatáčení vlevo naopak. (Tento poněkd zvrhlý princip řízení použily v minulosti v nouzi velmi zkušené posádky vícemotorových bombardérů a civilních dopravních letadel pro nouzové přistání po zablokování kormidel. Někdy to posádka přežila, letadlo, pokud vím, nikdy.) Diferencované ovládání otáček motorů na levé a pravé straně letadla se dnes poměrně často používá u vícemotorových hydroplánů pro usnadnění zatáčení při pojíždění na vodě.  
  5 27,005         63 35,030         53 40,685
+
</div>
  6 27,015         64 35,040         53 40,695
 
  7 27,025         65 35,050         54 40,715
 
  8 27,035         66 35,060         55 40,725
 
  9 27,045         67 35,070         56 40,735
 
10 27,055         68 35,080         57 40,765
 
11 27,065         69 35,090         58 40,775
 
12 27,075         70 35,100         59 40,785
 
13 27,085         71 35,110         81 40,815
 
14 27,095         72 35,120         82 40,825
 
15 27,105         73 35,130         83 40,835
 
16 27,115         74 35,140         84 40,865
 
17 27,125         75 35,150         85 40,875
 
18 27,135         76 35,160         86 40,885
 
19 27,145         77 35,170         87 40,915
 
20 27,155         78 35,180         88 40,925
 
21 27,165         79 35,190         89 40,935
 
  22 27,175         80 35,200         90 40,965
 
23 27,185         182 35,820         91 40,975
 
24 27,195         183 35,830         92 40,985
 
25 27,205         184 35,840  
 
26 27,215         185 35,850  
 
27 27,225         186 35,860  
 
  28 27,235         187 35,870  
 
29 27,245         188 35,880  
 
30 27,255         189 35,890  
 
31 27,265         190 35,900  
 
32 27,275         191 35,910
 

Aktuální verze z 5. 9. 2018, 00:41

Pojem kanál se používá v RC létání nejméně ve dvou významech:

Obrázek výměnného krystalu

Mezinárodně stanovené číslování základních nosných kmitočtů souprav, pracujících v pásmech KV a VKV (27MHz, 35MHz a 40 MHz) - povolené kmitočty jsou označeny čísly kanálů, které jsou (až na drobné výjimky) platné celosvětově. Kanál tedy v tomto případě označuje používanou vysílací frekvenci.

V jednom místě a jeho okolí v dosahu vysílače (cca 1-2km) nemohou být provozovány RC soupravy se shodnými či jen o 1 rozdílnými čísly vysílacích kanálů. Došlo by k vzájemnému rušení a pravděpodobně k havárii obou modelů.

Pásmo 2,4GHz je rovněž rozděleno na kanály, ale volbu kanálu zajišťuje vysílač automaticky a často je i mění během provozu - uživatel neví na jakém kanálu v pásmu 2,4GHz jeho vysílač právě pracuje.

Obrázek kniplu

Druhým (a s nástupem souprav v pásmu 2,4GHz obvyklejším) významem pojmu kanál je označení schopnosti ovládat odděleně funkce modelu příslušnými ovládacími prvky. Mluví se pak o kanálu křidélek, výškovky, směrovky, ovládání otáček motoru, podvozku, klapek atp. Kanál je v podstatě cesta přenosu výchylek z ovládacích prvků vysílače (kniply, potenciometry, přepínače) na servo či skupinu serv.

Minimální použitelný počet kanálů leteckého modelu je 3 u motorového a 2 u bezmotorového modelu. Nejběžnější jsou modely se 4 kanálovým ovládáním. Maximální počet kanálů je u běžných kvalitních RC souprav 6, 8, 12 a 16.

Pro cvičný začátečnický model je obvyklý potřebný počet kanálů 3 (někdy 4). Jednoduché modely pro svahové létání mívají 2 kanály. Akrobatický model letadla mívá 4 kanály. Vyspělé větroně mohou vyžadovat 8 a více kanálů, jsou to nejnáročnější modely z hlediska nároků na vlastnosti RC souprav. Co do počtu ovládaných funkcí bývají velmi náročné makety s ovládáním různých maketových funkcí (osvětlení, odhozy pum, otáčení střeleckých věží atp.).

V prodeji jsou ve velkých počtech různé levné 2 kanálové modely motorových letadel či vrtulníků. I když může být poletování s těmito hračkami docela zábavné, pro výcvik budoucích RC pilotů jsou dost nevhodné a nedoporučuji je. Obvyklý princip jejich řízení je založen na ovládání otáček dvou stejnosměrných motorků s vrtulemi. Model je vyvážen a výchylka výškovky nastavena tak, aby při přidání plynu model trochu stoupal a při zpomalení klesal v natařené poloze. Změna směru se dosahuje změnou otáčet obou motorů - při zatáčení vpravo se zvýší otáčky levého motoru a sníží pravého a při zatáčení vlevo naopak. (Tento poněkd zvrhlý princip řízení použily v minulosti v nouzi velmi zkušené posádky vícemotorových bombardérů a civilních dopravních letadel pro nouzové přistání po zablokování kormidel. Někdy to posádka přežila, letadlo, pokud vím, nikdy.) Diferencované ovládání otáček motorů na levé a pravé straně letadla se dnes poměrně často používá u vícemotorových hydroplánů pro usnadnění zatáčení při pojíždění na vodě.