Základní pojmy: Pořadí kanálů: Porovnání verzí
Z Wiki OpenTX
m |
m |
||
(Není zobrazeno 5 mezilehlých verzí od stejného uživatele.) | |||
Řádek 6: | Řádek 6: | ||
Přiřazení kanálů servům je závislé na uspořádání vysílače a přijímače a u jednoduchých souprav je pevně dané. Bývá napsáno na přijímači přímo u jednotlivých výstupních konektorů. Programovatelné ("počítačové") soupravy obvykle dovolují prakticky libovolnou změnu. Firmware OpenTx rovněž umožňuje libovolné přiřazení funkcí kanálům. | Přiřazení kanálů servům je závislé na uspořádání vysílače a přijímače a u jednoduchých souprav je pevně dané. Bývá napsáno na přijímači přímo u jednotlivých výstupních konektorů. Programovatelné ("počítačové") soupravy obvykle dovolují prakticky libovolnou změnu. Firmware OpenTx rovněž umožňuje libovolné přiřazení funkcí kanálům. | ||
− | Obvyklé přiřazení čísel kanálů funkcím ovládání (systém '''Futaba''' | + | Obvyklé přiřazení čísel kanálů funkcím ovládání (systém '''Futaba''', využívá je i originální firmware T9X): |
− | |||
− | |||
#křídélka (ailerons) | #křídélka (ailerons) | ||
Řádek 16: | Řádek 14: | ||
#podvozek (gear) | #podvozek (gear) | ||
#klapky (flaps) | #klapky (flaps) | ||
− | + | <br> | |
:Pokud má letadlo nestandardní uspořádání serv řídicích ploch (vyšší počty serv) a příslušné funkce se mixují ve vysílači, využívají se obvykle kanály 5-7 odlišně. Běžně je pak na 5 druhé servo křidélek a na 7 druhé servo klapek. U samokřídel je obvyklé použít kanál č. 1 a 2 na serva elevonů. | :Pokud má letadlo nestandardní uspořádání serv řídicích ploch (vyšší počty serv) a příslušné funkce se mixují ve vysílači, využívají se obvykle kanály 5-7 odlišně. Běžně je pak na 5 druhé servo křidélek a na 7 druhé servo klapek. U samokřídel je obvyklé použít kanál č. 1 a 2 na serva elevonů. | ||
Řádek 27: | Řádek 25: | ||
#podvozek (gear), levé křidélko, levá výškovka | #podvozek (gear), levé křidélko, levá výškovka | ||
#klapky (flaps), levý flaperon | #klapky (flaps), levý flaperon | ||
− | + | <br> | |
Jiné uspořádání - systém '''Graupner''' a '''Spektrum/JR''': | Jiné uspořádání - systém '''Graupner''' a '''Spektrum/JR''': | ||
#Plyn (Throttle / brake servo) | #Plyn (Throttle / brake servo) | ||
− | #Křidélka nebo levé křidélko ( | + | #Křidélka nebo levé křidélko (Ailerons or left aileron) |
#Výškovka (Elevator) | #Výškovka (Elevator) | ||
#Směrovka (Rudder) | #Směrovka (Rudder) |
Aktuální verze z 18. 9. 2020, 18:42
Využívání jednotlivých ovládacích kanálů.
Ovládací kanály jsou v PPM signálu, který je přenášen pomocí vf dílu do přijímače, přenášeny postupně. Jsou očíslovány a na přijímačích bývají obvykle tímto číslem pořadí kanálu označeny výstupy pro serva.
Přiřazení kanálů servům je závislé na uspořádání vysílače a přijímače a u jednoduchých souprav je pevně dané. Bývá napsáno na přijímači přímo u jednotlivých výstupních konektorů. Programovatelné ("počítačové") soupravy obvykle dovolují prakticky libovolnou změnu. Firmware OpenTx rovněž umožňuje libovolné přiřazení funkcí kanálům.
Obvyklé přiřazení čísel kanálů funkcím ovládání (systém Futaba, využívá je i originální firmware T9X):
- křídélka (ailerons)
- výškovka (elevator)
- plyn (throttle)
- směrovka (rudder)
- podvozek (gear)
- klapky (flaps)
- Pokud má letadlo nestandardní uspořádání serv řídicích ploch (vyšší počty serv) a příslušné funkce se mixují ve vysílači, využívají se obvykle kanály 5-7 odlišně. Běžně je pak na 5 druhé servo křidélek a na 7 druhé servo klapek. U samokřídel je obvyklé použít kanál č. 1 a 2 na serva elevonů.
Varianta dle Hitec:
- křídélka (ailerons), pravé křidélko, pravý elevon, pravý flaperon
- výškovka (elevator), pravá výškovka, pravá motýlková plocha, levý elevon
- plyn (throttle)
- směrovka (rudder), levá motýlková plocha
- podvozek (gear), levé křidélko, levá výškovka
- klapky (flaps), levý flaperon
Jiné uspořádání - systém Graupner a Spektrum/JR:
- Plyn (Throttle / brake servo)
- Křidélka nebo levé křidélko (Ailerons or left aileron)
- Výškovka (Elevator)
- Směrovka (Rudder)
- Pravé křidélko (Right aileron)
- Levá vztlaková klapka nebo volný kanál (Left camber-changing flap / free channel)
- Pravá vztlaková klapka nebo volný kanál (Right camber-changing flap / free channel)
- Volný kanál (Free channel)