Základní pojmy: Pořadí kanálů: Porovnání verzí
Z Wiki OpenTX
m |
m |
||
(Není zobrazeno 10 mezilehlých verzí od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
+ | <div style="max-width:780px; margin-left:3em;margin-right:auto;text-align:justify"> | ||
Využívání jednotlivých ovládacích kanálů. | Využívání jednotlivých ovládacích kanálů. | ||
Řádek 5: | Řádek 6: | ||
Přiřazení kanálů servům je závislé na uspořádání vysílače a přijímače a u jednoduchých souprav je pevně dané. Bývá napsáno na přijímači přímo u jednotlivých výstupních konektorů. Programovatelné ("počítačové") soupravy obvykle dovolují prakticky libovolnou změnu. Firmware OpenTx rovněž umožňuje libovolné přiřazení funkcí kanálům. | Přiřazení kanálů servům je závislé na uspořádání vysílače a přijímače a u jednoduchých souprav je pevně dané. Bývá napsáno na přijímači přímo u jednotlivých výstupních konektorů. Programovatelné ("počítačové") soupravy obvykle dovolují prakticky libovolnou změnu. Firmware OpenTx rovněž umožňuje libovolné přiřazení funkcí kanálům. | ||
− | Obvyklé přiřazení čísel kanálů funkcím ovládání (systém '''Futaba'''): | + | Obvyklé přiřazení čísel kanálů funkcím ovládání (systém '''Futaba''', využívá je i originální firmware T9X): |
#křídélka (ailerons) | #křídélka (ailerons) | ||
Řádek 13: | Řádek 14: | ||
#podvozek (gear) | #podvozek (gear) | ||
#klapky (flaps) | #klapky (flaps) | ||
− | + | <br> | |
:Pokud má letadlo nestandardní uspořádání serv řídicích ploch (vyšší počty serv) a příslušné funkce se mixují ve vysílači, využívají se obvykle kanály 5-7 odlišně. Běžně je pak na 5 druhé servo křidélek a na 7 druhé servo klapek. U samokřídel je obvyklé použít kanál č. 1 a 2 na serva elevonů. | :Pokud má letadlo nestandardní uspořádání serv řídicích ploch (vyšší počty serv) a příslušné funkce se mixují ve vysílači, využívají se obvykle kanály 5-7 odlišně. Běžně je pak na 5 druhé servo křidélek a na 7 druhé servo klapek. U samokřídel je obvyklé použít kanál č. 1 a 2 na serva elevonů. | ||
− | + | Varianta dle '''Hitec''': | |
+ | |||
+ | #křídélka (ailerons), pravé křidélko, pravý elevon, pravý flaperon | ||
+ | #výškovka (elevator), pravá výškovka, pravá motýlková plocha, levý elevon | ||
+ | #plyn (throttle) | ||
+ | #směrovka (rudder), levá motýlková plocha | ||
+ | #podvozek (gear), levé křidélko, levá výškovka | ||
+ | #klapky (flaps), levý flaperon | ||
+ | <br> | ||
+ | Jiné uspořádání - systém '''Graupner''' a '''Spektrum/JR''': | ||
#Plyn (Throttle / brake servo) | #Plyn (Throttle / brake servo) | ||
− | #Křidélka nebo levé křidélko ( | + | #Křidélka nebo levé křidélko (Ailerons or left aileron) |
#Výškovka (Elevator) | #Výškovka (Elevator) | ||
#Směrovka (Rudder) | #Směrovka (Rudder) | ||
Řádek 27: | Řádek 37: | ||
#Volný kanál (Free channel) | #Volný kanál (Free channel) | ||
− | + | </div> | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− |
Aktuální verze z 18. 9. 2020, 18:42
Využívání jednotlivých ovládacích kanálů.
Ovládací kanály jsou v PPM signálu, který je přenášen pomocí vf dílu do přijímače, přenášeny postupně. Jsou očíslovány a na přijímačích bývají obvykle tímto číslem pořadí kanálu označeny výstupy pro serva.
Přiřazení kanálů servům je závislé na uspořádání vysílače a přijímače a u jednoduchých souprav je pevně dané. Bývá napsáno na přijímači přímo u jednotlivých výstupních konektorů. Programovatelné ("počítačové") soupravy obvykle dovolují prakticky libovolnou změnu. Firmware OpenTx rovněž umožňuje libovolné přiřazení funkcí kanálům.
Obvyklé přiřazení čísel kanálů funkcím ovládání (systém Futaba, využívá je i originální firmware T9X):
- křídélka (ailerons)
- výškovka (elevator)
- plyn (throttle)
- směrovka (rudder)
- podvozek (gear)
- klapky (flaps)
- Pokud má letadlo nestandardní uspořádání serv řídicích ploch (vyšší počty serv) a příslušné funkce se mixují ve vysílači, využívají se obvykle kanály 5-7 odlišně. Běžně je pak na 5 druhé servo křidélek a na 7 druhé servo klapek. U samokřídel je obvyklé použít kanál č. 1 a 2 na serva elevonů.
Varianta dle Hitec:
- křídélka (ailerons), pravé křidélko, pravý elevon, pravý flaperon
- výškovka (elevator), pravá výškovka, pravá motýlková plocha, levý elevon
- plyn (throttle)
- směrovka (rudder), levá motýlková plocha
- podvozek (gear), levé křidélko, levá výškovka
- klapky (flaps), levý flaperon
Jiné uspořádání - systém Graupner a Spektrum/JR:
- Plyn (Throttle / brake servo)
- Křidélka nebo levé křidélko (Ailerons or left aileron)
- Výškovka (Elevator)
- Směrovka (Rudder)
- Pravé křidélko (Right aileron)
- Levá vztlaková klapka nebo volný kanál (Left camber-changing flap / free channel)
- Pravá vztlaková klapka nebo volný kanál (Right camber-changing flap / free channel)
- Volný kanál (Free channel)