Základní pojmy: Ailerony, elevony, flaperony: Porovnání verzí
Z Wiki OpenTX
m |
m (→Ailerony) |
||
(Není zobrazeno 38 mezilehlých verzí od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
− | {| | + | <div style="max-width:780px; margin-left:3em;margin-right:autoů;text-align:justify"> |
+ | {|align=left style="margin-left:0px; margin-right:20px; margin-bottom:0px" | ||
|- | |- | ||
− | | [[Image:Boeing_727_flight_control_surfaces.png | + | | [[Image:Boeing_727_flight_control_surfaces.png|Boeing_727_flight_control_surfaces.png]] |
|} | |} | ||
+ | <br clear=all> | ||
+ | Klasické letadlo má samostatné ovládací plochy pro všechny 3 osy otáčení: křidélka (angl. '''aileron'''), výškové kormidlo (angl. '''elevator''') a směrové kormidlo ('''rudder'''). Pro změnu aerodynamického zakřivení profilu se používají nejčastěji (vztlakové) klapky ('''flaps'''). | ||
− | + | Méně obvyklá konstrukční řešení letadel však mohou některé z těchto řídících ploch postrádat. Pak je třeba jejich funkci nějak nahradit. | |
− | |||
− | Méně obvyklá konstrukční řešení letadel však mohou některé z těchto | ||
+ | <br clear="all"> | ||
==Ailerony== | ==Ailerony== | ||
− | {| | + | {|align=left style="margin-left:0px; margin-right:20px; margin-bottom:0px" |
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[Soubor:Alieron_A-44_(PSF).png |Alieron_A-44_(PSF).png]] |
|} | |} | ||
− | Česky se tyto řídicí plochy jmenují '''křidélka'''. Křidélka se používají k řízení klonění letadla (výchylky kolem podélné osy). Křidélka bývají umístěna na vnějších | + | Česky se tyto řídicí plochy jmenují '''křidélka'''. Křidélka se používají k řízení [[Z%C3%A1kladn%C3%AD_pojmy:_Klon%C4%9Bn%C3%AD|klonění]] letadla (výchylky kolem podélné osy). Křidélka bývají umístěna na vnějších částech křídel, na rozdíl od klapek, které bývají obvykle ve střední části křídla poblíž trupu letadla. |
+ | |||
+ | <br clear="all"> | ||
==Elevony== | ==Elevony== | ||
− | {| | + | {|align=left style="margin-left:0px; margin-right:20px; margin-bottom:0px" |
|- | |- | ||
| [[Image:Elevon_(F-102A).png|Elevon_(F-102A).png]] | | [[Image:Elevon_(F-102A).png|Elevon_(F-102A).png]] | ||
|} | |} | ||
− | Pokud se sloučí funkce křidélek a výškového kormidla, říká se takovému uspořádání ''' | + | Pokud se sloučí funkce křidélek a výškového kormidla, říká se takovému uspořádání '''elevon''' - z anglického <u>''elev''</u>ator (výškovka) a ailer<u>''on''</u> (křidélka). Typické je toto uspořádání pro samokřídla ("bezocasá" letadla). |
Elevony se ve funkci křidélek vychylují nesouhlasným směrem, jako obvyklá křidélka. Funkci výškovky nahrazuje souhlasná výchylka elevonů. | Elevony se ve funkci křidélek vychylují nesouhlasným směrem, jako obvyklá křidélka. Funkci výškovky nahrazuje souhlasná výchylka elevonů. | ||
Řádek 27: | Řádek 31: | ||
Aby mohly elevony plnit svou funkci, musí být umístěny (na odtokové hraně křídla) poměrně daleko za těžištěm letadla. | Aby mohly elevony plnit svou funkci, musí být umístěny (na odtokové hraně křídla) poměrně daleko za těžištěm letadla. | ||
− | Přenos výchylek dvou nezávislých ovládacích veličin | + | Přenos výchylek dvou nezávislých ovládacích veličin (výškovky a křidélek) na výchylku elevonů zajišťuje u RC modelů tzv. mixování - v podstatě sečtení výchylek křidélek a výškovky. |
− | K mixování se používá buď "mixer" v letadle ( | + | K mixování se používá buď "mixer" v letadle (specializovaná zpravidla elektronická součástka, obvykle zapojená mezi přijímač a serva; dnes již jen zcela vyjímečně se vyskytují i konstrukce mechanických mixerů), nebo se kombinace dělá mixem ve vysílači a k letadlu jdou již kompletní výchylky pro obě serva. |
==Flaperony== | ==Flaperony== | ||
− | {| | + | {|align=left style="margin-left:0px; margin-right:20px; margin-bottom:0px" |
|- | |- | ||
− | | [[Image:Kitfox_Lite.jpg | + | | [[Image:Kitfox_Lite.jpg|Kitfox_Lite.jpg]] |
|} | |} | ||
Obvyklé uspořádání řídicích ploch na odtokové hraně křídla obsahuje křidélka a (vztlakové) klapky. | Obvyklé uspořádání řídicích ploch na odtokové hraně křídla obsahuje křidélka a (vztlakové) klapky. | ||
Křidélka bývají umístěna na vnějších částec křídel, klapky bývají obvykle ve střední části křídla poblíž trupu letadla. | Křidélka bývají umístěna na vnějších částec křídel, klapky bývají obvykle ve střední části křídla poblíž trupu letadla. | ||
− | Křidélka se používají k řízení klonění letadla (výchylky kolem podélné osy). | + | Křidélka se používají k řízení [[Z%C3%A1kladn%C3%AD_pojmy:_Klon%C4%9Bn%C3%AD|klonění]] letadla (výchylky kolem podélné osy). |
Klapky mění v některých režimech letu zakřivení křídla, většinou za účelem vzrůstu vztlaku při malých rychlostech (snížení pádové rychlosti). Používají se při vzletu (zvýšení vztlaku) a přistání (snížení rychlosti). | Klapky mění v některých režimech letu zakřivení křídla, většinou za účelem vzrůstu vztlaku při malých rychlostech (snížení pádové rychlosti). Používají se při vzletu (zvýšení vztlaku) a přistání (snížení rychlosti). | ||
Řádek 46: | Řádek 50: | ||
Pokud spojíme klapky a křidélka do jedné řídicí plochy, vznikou '''flaperony''' (z anglického <u>''flap''</u>s a ail<u>''eron''</u>). Obvykle bývají téměř přes celé rozpětí křídla. Často bývají vidět na letadlech, konstruovaných pro velmi krátké vzlety a přistání (STOL). | Pokud spojíme klapky a křidélka do jedné řídicí plochy, vznikou '''flaperony''' (z anglického <u>''flap''</u>s a ail<u>''eron''</u>). Obvykle bývají téměř přes celé rozpětí křídla. Často bývají vidět na letadlech, konstruovaných pro velmi krátké vzlety a přistání (STOL). | ||
− | Nemají mít (na rozdíl od elevonů) pokud možno účinek na klopení letadla. Měly by proto být umístěny poblíž těžiště letadla. Přesto je jejich vliv obvykle znatelný a musí jej kompenzovat buď pilot pomocí výškovky, nebo se kompenzuje automaticky vhodným mixem klapek do výškovky. | + | Nemají mít (stejně jako klasické klapky, na rozdíl od elevonů) pokud možno účinek na [[Základní_pojmy:_Klopení|klopení]] letadla. Měly by proto být umístěny poblíž těžiště letadla. Přesto je jejich vliv obvykle znatelný a musí jej kompenzovat buď pilot pomocí výškovky, nebo se kompenzuje automaticky vhodným mixem klapek do výškovky. |
Přenos výchylek dvou nezávislých ovládacích veličin - křidélek a klapek na výchylku flaperonů zajišťuje u RC modelů tzv. mixování - v podstatě sečtení výchylek křidélek a klapek. | Přenos výchylek dvou nezávislých ovládacích veličin - křidélek a klapek na výchylku flaperonů zajišťuje u RC modelů tzv. mixování - v podstatě sečtení výchylek křidélek a klapek. | ||
− | K mixování se používá buď "mixer" v letadle (specializovanéá součástka, zapojená mezi přijímač | + | K mixování se používá buď "mixer" v letadle (specializovanéá součástka, zapojená mezi přijímač a serva), nebo se kombinace dělá mixem ve vysílači a k letadlu jdou již kompletní výchylky pro všechna serva. |
+ | |||
+ | </div> |
Aktuální verze z 25. 1. 2021, 03:00
Klasické letadlo má samostatné ovládací plochy pro všechny 3 osy otáčení: křidélka (angl. aileron), výškové kormidlo (angl. elevator) a směrové kormidlo (rudder). Pro změnu aerodynamického zakřivení profilu se používají nejčastěji (vztlakové) klapky (flaps).
Méně obvyklá konstrukční řešení letadel však mohou některé z těchto řídících ploch postrádat. Pak je třeba jejich funkci nějak nahradit.
Ailerony
Česky se tyto řídicí plochy jmenují křidélka. Křidélka se používají k řízení klonění letadla (výchylky kolem podélné osy). Křidélka bývají umístěna na vnějších částech křídel, na rozdíl od klapek, které bývají obvykle ve střední části křídla poblíž trupu letadla.
Elevony
Pokud se sloučí funkce křidélek a výškového kormidla, říká se takovému uspořádání elevon - z anglického elevator (výškovka) a aileron (křidélka). Typické je toto uspořádání pro samokřídla ("bezocasá" letadla).
Elevony se ve funkci křidélek vychylují nesouhlasným směrem, jako obvyklá křidélka. Funkci výškovky nahrazuje souhlasná výchylka elevonů.
Aby mohly elevony plnit svou funkci, musí být umístěny (na odtokové hraně křídla) poměrně daleko za těžištěm letadla.
Přenos výchylek dvou nezávislých ovládacích veličin (výškovky a křidélek) na výchylku elevonů zajišťuje u RC modelů tzv. mixování - v podstatě sečtení výchylek křidélek a výškovky.
K mixování se používá buď "mixer" v letadle (specializovaná zpravidla elektronická součástka, obvykle zapojená mezi přijímač a serva; dnes již jen zcela vyjímečně se vyskytují i konstrukce mechanických mixerů), nebo se kombinace dělá mixem ve vysílači a k letadlu jdou již kompletní výchylky pro obě serva.
Flaperony
Obvyklé uspořádání řídicích ploch na odtokové hraně křídla obsahuje křidélka a (vztlakové) klapky. Křidélka bývají umístěna na vnějších částec křídel, klapky bývají obvykle ve střední části křídla poblíž trupu letadla.
Křidélka se používají k řízení klonění letadla (výchylky kolem podélné osy).
Klapky mění v některých režimech letu zakřivení křídla, většinou za účelem vzrůstu vztlaku při malých rychlostech (snížení pádové rychlosti). Používají se při vzletu (zvýšení vztlaku) a přistání (snížení rychlosti).
Pokud spojíme klapky a křidélka do jedné řídicí plochy, vznikou flaperony (z anglického flaps a aileron). Obvykle bývají téměř přes celé rozpětí křídla. Často bývají vidět na letadlech, konstruovaných pro velmi krátké vzlety a přistání (STOL).
Nemají mít (stejně jako klasické klapky, na rozdíl od elevonů) pokud možno účinek na klopení letadla. Měly by proto být umístěny poblíž těžiště letadla. Přesto je jejich vliv obvykle znatelný a musí jej kompenzovat buď pilot pomocí výškovky, nebo se kompenzuje automaticky vhodným mixem klapek do výškovky.
Přenos výchylek dvou nezávislých ovládacích veličin - křidélek a klapek na výchylku flaperonů zajišťuje u RC modelů tzv. mixování - v podstatě sečtení výchylek křidélek a klapek.
K mixování se používá buď "mixer" v letadle (specializovanéá součástka, zapojená mezi přijímač a serva), nebo se kombinace dělá mixem ve vysílači a k letadlu jdou již kompletní výchylky pro všechna serva.