Základní pojmy: Ailerony, elevony, flaperony: Porovnání verzí
Z Wiki OpenTX
m |
m |
||
Řádek 2: | Řádek 2: | ||
Méně obvyklá konstrukční řešení letadel však mohou některé z těchto řídících ploch postrádat. Pak je třeba jejich funkci nějak nahradit. | Méně obvyklá konstrukční řešení letadel však mohou některé z těchto řídících ploch postrádat. Pak je třeba jejich funkci nějak nahradit. | ||
− | + | ==Elevony== | |
Pokud se sloučí funkce křidélek a výškového kormidla, říká se takovému uspořádání '''elevony''' - z anglického <u>''elev''</u>ator (výškovka) a ailer<u>''on''</u> (křidélka). Typické je toto uspořádání pro samokřídla ("bezocasá" letadla). | Pokud se sloučí funkce křidélek a výškového kormidla, říká se takovému uspořádání '''elevony''' - z anglického <u>''elev''</u>ator (výškovka) a ailer<u>''on''</u> (křidélka). Typické je toto uspořádání pro samokřídla ("bezocasá" letadla). |
Verze z 10. 9. 2015, 23:35
Klasické letadlo má samostatné ovládací plochy pro všechny 3 osy pohybu: křidélka (angl. ailerony), výškové kormidlo (angl. elevator) a směrové kormidlo (rudder). Pro změnu aerodynamického zakřivení profilu se používají nejčastěji vztlakové klapky (flaps).
Méně obvyklá konstrukční řešení letadel však mohou některé z těchto řídících ploch postrádat. Pak je třeba jejich funkci nějak nahradit.
Elevony
Pokud se sloučí funkce křidélek a výškového kormidla, říká se takovému uspořádání elevony - z anglického elevator (výškovka) a aileron (křidélka). Typické je toto uspořádání pro samokřídla ("bezocasá" letadla).