Akce

Základní pojmy: Bočení: Porovnání verzí

Z Wiki OpenTX

(Založena nová stránka: http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_principal_axes)
 
m
Řádek 1: Řádek 1:
 +
Jako zatáčení označujeme otáčení letadla kolem svislé příčné osy.
 +
 +
Hezký animovaný obrázek klopení je na stránkách [http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/airplane/pitch.html '''NASA'''].
 +
 +
Klonění se ovládá u klasických letadel (plošníků s ocasními plochami) obvykle pomocí výškového kormidla. Pokud pilot vychýlí řídící páku či posune "berany" směrem k sobě ("přitáhne"), vychýlí se výškové kormidlo nahoru. Výsledkem je otáčení letadla kolem příčné osy pohybem přídě nahoru. Tým se zvýší úhel náběhu křídla, vzroste vztlak a odpor a letadlo začne stoupat. Aby mohlo stoupat dlouhodobě, musí se úměrně vzrůstu odporu zvýšit výkon pohonu letadla (jinak dojde ke ztrátě rychlosti a k tzv. "přetažení". 
 +
 +
Pokud pilot vychýlí výškové kormidlo na druhou stranu - směrem od sebe, ("potlačí") tak se samozřejmě příď letounu vychýlí dolů, poklesne úhel náběhu křídla, sníží se vztlak i odpor. Letadlo klesá a zrychluje. Pokud chce pilot zachovat rychlost, musí snížit výkon pohonu.
 +
 +
Pokud necháme letadlo v klopivém pohybu delší dobu, udělá lopping nebo obrácený looping (pokud má dostatečnou výšku a rychlost, příp. výkon motoru a pokud to vydrží konstrukce letonu).
 +
 +
Popis os otáčení letadla a pojmenování a řízení pohybu podél těchto os je ve  [http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_principal_axes '''Wikipedii'''].
 +
 +
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_principal_axes
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_principal_axes

Verze z 28. 10. 2013, 00:52

Jako zatáčení označujeme otáčení letadla kolem svislé příčné osy.

Hezký animovaný obrázek klopení je na stránkách NASA.

Klonění se ovládá u klasických letadel (plošníků s ocasními plochami) obvykle pomocí výškového kormidla. Pokud pilot vychýlí řídící páku či posune "berany" směrem k sobě ("přitáhne"), vychýlí se výškové kormidlo nahoru. Výsledkem je otáčení letadla kolem příčné osy pohybem přídě nahoru. Tým se zvýší úhel náběhu křídla, vzroste vztlak a odpor a letadlo začne stoupat. Aby mohlo stoupat dlouhodobě, musí se úměrně vzrůstu odporu zvýšit výkon pohonu letadla (jinak dojde ke ztrátě rychlosti a k tzv. "přetažení".

Pokud pilot vychýlí výškové kormidlo na druhou stranu - směrem od sebe, ("potlačí") tak se samozřejmě příď letounu vychýlí dolů, poklesne úhel náběhu křídla, sníží se vztlak i odpor. Letadlo klesá a zrychluje. Pokud chce pilot zachovat rychlost, musí snížit výkon pohonu.

Pokud necháme letadlo v klopivém pohybu delší dobu, udělá lopping nebo obrácený looping (pokud má dostatečnou výšku a rychlost, příp. výkon motoru a pokud to vydrží konstrukce letonu).

Popis os otáčení letadla a pojmenování a řízení pohybu podél těchto os je ve Wikipedii.


http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_principal_axes