Základní pojmy: Bočení: Porovnání verzí
Z Wiki OpenTX
(Založena nová stránka: http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_principal_axes) |
m |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
+ | Jako zatáčení označujeme otáčení letadla kolem svislé příčné osy. | ||
+ | |||
+ | Hezký animovaný obrázek klopení je na stránkách [http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/airplane/pitch.html '''NASA''']. | ||
+ | |||
+ | Klonění se ovládá u klasických letadel (plošníků s ocasními plochami) obvykle pomocí výškového kormidla. Pokud pilot vychýlí řídící páku či posune "berany" směrem k sobě ("přitáhne"), vychýlí se výškové kormidlo nahoru. Výsledkem je otáčení letadla kolem příčné osy pohybem přídě nahoru. Tým se zvýší úhel náběhu křídla, vzroste vztlak a odpor a letadlo začne stoupat. Aby mohlo stoupat dlouhodobě, musí se úměrně vzrůstu odporu zvýšit výkon pohonu letadla (jinak dojde ke ztrátě rychlosti a k tzv. "přetažení". | ||
+ | |||
+ | Pokud pilot vychýlí výškové kormidlo na druhou stranu - směrem od sebe, ("potlačí") tak se samozřejmě příď letounu vychýlí dolů, poklesne úhel náběhu křídla, sníží se vztlak i odpor. Letadlo klesá a zrychluje. Pokud chce pilot zachovat rychlost, musí snížit výkon pohonu. | ||
+ | |||
+ | Pokud necháme letadlo v klopivém pohybu delší dobu, udělá lopping nebo obrácený looping (pokud má dostatečnou výšku a rychlost, příp. výkon motoru a pokud to vydrží konstrukce letonu). | ||
+ | |||
+ | Popis os otáčení letadla a pojmenování a řízení pohybu podél těchto os je ve [http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_principal_axes '''Wikipedii''']. | ||
+ | |||
+ | |||
http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_principal_axes | http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_principal_axes |
Verze z 28. 10. 2013, 00:52
Jako zatáčení označujeme otáčení letadla kolem svislé příčné osy.
Hezký animovaný obrázek klopení je na stránkách NASA.
Klonění se ovládá u klasických letadel (plošníků s ocasními plochami) obvykle pomocí výškového kormidla. Pokud pilot vychýlí řídící páku či posune "berany" směrem k sobě ("přitáhne"), vychýlí se výškové kormidlo nahoru. Výsledkem je otáčení letadla kolem příčné osy pohybem přídě nahoru. Tým se zvýší úhel náběhu křídla, vzroste vztlak a odpor a letadlo začne stoupat. Aby mohlo stoupat dlouhodobě, musí se úměrně vzrůstu odporu zvýšit výkon pohonu letadla (jinak dojde ke ztrátě rychlosti a k tzv. "přetažení".
Pokud pilot vychýlí výškové kormidlo na druhou stranu - směrem od sebe, ("potlačí") tak se samozřejmě příď letounu vychýlí dolů, poklesne úhel náběhu křídla, sníží se vztlak i odpor. Letadlo klesá a zrychluje. Pokud chce pilot zachovat rychlost, musí snížit výkon pohonu.
Pokud necháme letadlo v klopivém pohybu delší dobu, udělá lopping nebo obrácený looping (pokud má dostatečnou výšku a rychlost, příp. výkon motoru a pokud to vydrží konstrukce letonu).
Popis os otáčení letadla a pojmenování a řízení pohybu podél těchto os je ve Wikipedii.