Základní pojmy: Pořadí kanálů: Porovnání verzí
Z Wiki OpenTX
m |
m |
||
Řádek 5: | Řádek 5: | ||
Přiřazení kanálů servům je závislé na uspořádání vysílače a přijímače a u jednoduchých souprav je pevně dané. Bývá napsáno na přijímači přímo u jednotlivých výstupních konektorů. Programovatelné ("počítačové") soupravy obvykle dovolují prakticky libovolnou změnu. Firmware OpenTx rovněž umožňuje libovolné přiřazení funkcí kanálům. | Přiřazení kanálů servům je závislé na uspořádání vysílače a přijímače a u jednoduchých souprav je pevně dané. Bývá napsáno na přijímači přímo u jednotlivých výstupních konektorů. Programovatelné ("počítačové") soupravy obvykle dovolují prakticky libovolnou změnu. Firmware OpenTx rovněž umožňuje libovolné přiřazení funkcí kanálům. | ||
− | Obvyklé přiřazení čísel kanálů funkcím ovládání (systém Futaba): | + | Obvyklé přiřazení čísel kanálů funkcím ovládání (systém '''Futaba'''): |
#křídélka (ailerons) | #křídélka (ailerons) | ||
Řádek 16: | Řádek 16: | ||
:Pokud má letadlo nestandardní uspořádání serv řídicích ploch (vyšší počty serv) a příslušné funkce se mixují ve vysílači, využívají se obvykle kanály 5-7 odlišně. Běžně je pak na 5 druhé servo křidélek a na 7 druhé servo klapek. U samokřídel je obvyklé použít kanál č. 1 a 2 na serva elevonů. | :Pokud má letadlo nestandardní uspořádání serv řídicích ploch (vyšší počty serv) a příslušné funkce se mixují ve vysílači, využívají se obvykle kanály 5-7 odlišně. Běžně je pak na 5 druhé servo křidélek a na 7 druhé servo klapek. U samokřídel je obvyklé použít kanál č. 1 a 2 na serva elevonů. | ||
− | Další varianta - systém Graupner: | + | Další varianta - systém '''Graupner''': |
#Plyn (Throttle / brake servo) | #Plyn (Throttle / brake servo) | ||
Řádek 27: | Řádek 27: | ||
#Volný kanál (Free channel) | #Volný kanál (Free channel) | ||
− | Varianta dle Hitec: | + | Varianta dle '''Hitec''': |
#křídélka (ailerons), pravé křidélko, pravý elevon, pravý flaperon | #křídélka (ailerons), pravé křidélko, pravý elevon, pravý flaperon |
Verze z 1. 11. 2013, 14:39
Využívání jednotlivých ovládacích kanálů.
Ovládací kanály jsou v PPM signálu, který je přenášen pomocí vf dílu do přijímače, přenášeny postupně. Jsou očíslovány a na přijímačích bývají obvykle tímto číslem pořadí kanálu označeny výstupy pro serva.
Přiřazení kanálů servům je závislé na uspořádání vysílače a přijímače a u jednoduchých souprav je pevně dané. Bývá napsáno na přijímači přímo u jednotlivých výstupních konektorů. Programovatelné ("počítačové") soupravy obvykle dovolují prakticky libovolnou změnu. Firmware OpenTx rovněž umožňuje libovolné přiřazení funkcí kanálům.
Obvyklé přiřazení čísel kanálů funkcím ovládání (systém Futaba):
- křídélka (ailerons)
- výškovka (elevator)
- plyn (throttle)
- směrovka (rudder)
- podvozek (gear)
- klapky (flaps)
- Pokud má letadlo nestandardní uspořádání serv řídicích ploch (vyšší počty serv) a příslušné funkce se mixují ve vysílači, využívají se obvykle kanály 5-7 odlišně. Běžně je pak na 5 druhé servo křidélek a na 7 druhé servo klapek. U samokřídel je obvyklé použít kanál č. 1 a 2 na serva elevonů.
Další varianta - systém Graupner:
- Plyn (Throttle / brake servo)
- Křidélka nebo levé křidélko (Aileron or left aileron)
- Výškovka (Elevator)
- Směrovka (Rudder)
- Pravé křidélko (Right aileron)
- Levá vztlaková klapka nebo volný kanál (Left camber-changing flap / free channel)
- Pravá vztlaková klapka nebo volný kanál (Right camber-changing flap / free channel)
- Volný kanál (Free channel)
Varianta dle Hitec:
- křídélka (ailerons), pravé křidélko, pravý elevon, pravý flaperon
- výškovka (elevator), pravá výškovka, pravá motýlková plocha, levý elevon
- plyn (throttle)
- směrovka (rudder), levá motýlková plocha
- podvozek (gear), levé křidélko, levá výškovka
- klapky (flaps), levý flaperon