Akce

Základní pojmy: Mód vysílače: Porovnání verzí

Z Wiki OpenTX

(Založena nová stránka: Uspořádání ovládání leteckých modelů se ustálilo na 4 způsobech přiřazení ovládacích prvků letadla (ovládacích kanálů) křížovým ovladačům (kni…)
 
m
Řádek 5: Řádek 5:
 
!mód!!křidélka!!výškovka!!motor!!směrovka
 
!mód!!křidélka!!výškovka!!motor!!směrovka
 
|-
 
|-
1 pravý vlevo/vpravo levý vpřed/vzad pravý vpřed/vzad levý vlevo/vpravo
+
|1||pravý vlevo/vpravo||levý vpřed/vzad||pravý vpřed/vzad||levý vlevo/vpravo
 
|-
 
|-
2 pravý vlevo/vpravo pravý vpřed/vzad levý vpřed/vzad levý vlevo/vpravo
+
|2||pravý vlevo/vpravo||pravý vpřed/vzad||levý vpřed/vzad||levý vlevo/vpravo
 
|-
 
|-
3 levý vlevo/vpravo levý vpřed/vzad pravý vpřed/vzad pravý vlevo/vpravo
+
|3||levý vlevo/vpravo||levý vpřed/vzad||pravý vpřed/vzad||pravý vlevo/vpravo
 
|-
 
|-
4 levý vlevo/vpravo pravý vpřed/vzad levý vpřed/vzad pravý vlevo/vpravo
+
|4||levý vlevo/vpravo||pravý vpřed/vzad||levý vpřed/vzad||pravý vlevo/vpravo
 
|}
 
|}
  

Verze z 17. 10. 2013, 16:20

Uspořádání ovládání leteckých modelů se ustálilo na 4 způsobech přiřazení ovládacích prvků letadla (ovládacích kanálů) křížovým ovladačům (kniplům) na vysílači - nazývají se módy. Jsou podle zvyklostí očíslovány číslicemi 1-4.

mód křidélka výškovka motor směrovka
1 pravý vlevo/vpravo levý vpřed/vzad pravý vpřed/vzad levý vlevo/vpravo
2 pravý vlevo/vpravo pravý vpřed/vzad levý vpřed/vzad levý vlevo/vpravo
3 levý vlevo/vpravo levý vpřed/vzad pravý vpřed/vzad pravý vlevo/vpravo
4 levý vlevo/vpravo pravý vpřed/vzad levý vpřed/vzad pravý vlevo/vpravo

Ja ký mód RC soupravy používat?

V Evropě je nejobvyklejší uspořádání ovládacích prvků na leteckých RC soupravách mód 1, u tříkanálů s řízenou směrovkou mód 3.

U vrtulníků se začíná vedle tradičního módu 1 prosazovat mód 2, zřejmě pod vlivem levných čínských setů tříkanálových koaxiálních vrtulníků, které se obtížně přestavují na mód 1.

Špičkoví RC piloti obvykle používají mód 1, piloti skutečných letadel preferují obvykle i na modelech mód 2 - více připomíná uspořádání u skutečného letadla. V Americe je nejobvyklejší u letadel i vrtulníků mód 2.

Většina kvalitnějších setů RC letadel se nabízí v obou módech. Lze dokonce říci, že je to jistá indikace kavlity - nejlevnější šunty obvykle mají jen mód 2 bez možnosti volby.

Pro jaký mód se rozhodneš je zcela na Tobě. Velmi důležité hledisko je, jaký mód používají kolegové modeláři v Tvém okolí. Pokud Ti mají pomáhat s výukou létání a zálety modelů, je nutné, aby používali stejný mód - málokdo dokáže létat úspěšně při střídání uspořádání kniplů. Někdy lze problém obejít tím, že zkušenější modelář použije kompatibilní vysílač v jiném módu - u 2,4GHz souprav se musí přijímač v modelu nastavit na spolupráci s jiným vysílačem (tzv. "bindování"), u FM souprav většinou stačí přepnout na shodný vysílací kanál. Podrobnosti je třeba zjistit u toho zkušenějšího kolegy a případně v manuálech použitého RC vybavení. Může to být i důvod ke koupi RC soupravy určité značky či typu.

U kvalitnějších RC vysílačů lze mód změnit, někdy velmi jednoduše. Téměř vždy lze mód změnit mechanickou přestavbou vysílače, ale to někdy může být náročné.

Naše rodina létá u letadel i vrtulníků mód 1 (u čtyřkanálových a vícekanálových letadel a vrtulníků) a mód 3 u 3 kanálových letadel s řízenou směrovkou, výškovkou a motorem).

Mód 3 u tříkanálů používáme v případě řízení směrovkou proto, aby se udržovaly základní návyky - na pravém kniplu se vždy řídí směr. Je to obvyklý přístup. Funguje to proto, že u cvičných hornoplošníků s velkým vzepětím křídla reaguje letadlo na výchylku směrovky kloněním na stranu kam se zatáčí, což z hlediska pilota je obdobná reakce jako klonění přímo ovládané křidélky. Některé modely (např. náš Fenix 80) udělají na směrovku i docela slušný výkrut :) . Je to vidět např. na tomhle videu, v čase 2:32-2:37.