Akce

Základní pojmy: Klopení: Porovnání verzí

Z Wiki OpenTX

m
m
Řádek 1: Řádek 1:
 
Jako klopení označujeme otáčení letadla kolem příčné osy. Pokud necháme letadlo v klopivém pohybu delší dobu, udělá lopping nebo obrácený looping (pokud má doostatečnou výšku a rychlost, příp. výkon motoru). Hezký animovaný obrázek je na stránkách [http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/airplane/pitch.html NASA].
 
Jako klopení označujeme otáčení letadla kolem příčné osy. Pokud necháme letadlo v klopivém pohybu delší dobu, udělá lopping nebo obrácený looping (pokud má doostatečnou výšku a rychlost, příp. výkon motoru). Hezký animovaný obrázek je na stránkách [http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/airplane/pitch.html NASA].
  
Klonění se ovládá u klasických letadel (plošníků) obvykle pomocí křidélek. Pokud pilot vychýlí řídící páku či natočí "berany" smérem vpravo, vychýlí se křidélko na pravém křídle nahoru a na levém dolů. Výsledkem je otáčení letadla kolem podélné osy ve směru pohybu hodinových ručiček (při pohledu ve směru letu). Pokud vychýlí křidélka na druhou stranu, tak se samozřejmě směr pohybu změní na otáčení proti směru hodinových ručiček.   
+
Klonění se ovládá u klasických letadel (plošníků s ocasními plochami) obvykle pomocí výškového kormidla. Pokud pilot vychýlí řídící páku či posune "berany" smérem k sobě ("přitáhne"), vychýlí se výškové kormidlo nahoru. Výsledkem je otáčení letadla kolem příčné osy pohybem přídě nahoru. Tým se zvýší úhel náběhu křídla, vzroste vztlak a odpor a letadlo začne stoupat. Aby mohlo stoupat dlouhodobě, musí se úměrně vzrůstu odporu zvýšit výkon pohonu letadla (jinak dojde ke ztrátě rychlosti a k tzv. "přetažení".   
  
U některých letadel (typicky cvičné hornoplošníky s výrazně kladným efektivním vzepětím křídla) lze uvést letadlo do klonění i působením směrového kormidla. Některé modely s dostatečnou plochou směrového kormidla udělají pomocí směrovky i celkem slušný klasický výkrut (i když více či méně "sudovitý").  
+
Pokud pilot vychýlí výškové kormidlo na druhou stranu - směrem od sebe, ("potlačí") tak se samozřejmě příď letounu vychýlí dolů, poklesne úhel náběhu křídla, sníží se vztlak i odpor. Letadlo klesá a zrychluje. Pokud chce pilot zachovat rychlost, musí snížit výkon pohonu.
  
 
Popis os otáčení letadla a pojmenování a řízení pohybu podél těchto os je ve  [http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_principal_axes Wikipedii].
 
Popis os otáčení letadla a pojmenování a řízení pohybu podél těchto os je ve  [http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_principal_axes Wikipedii].

Verze z 28. 10. 2013, 00:43

Jako klopení označujeme otáčení letadla kolem příčné osy. Pokud necháme letadlo v klopivém pohybu delší dobu, udělá lopping nebo obrácený looping (pokud má doostatečnou výšku a rychlost, příp. výkon motoru). Hezký animovaný obrázek je na stránkách NASA.

Klonění se ovládá u klasických letadel (plošníků s ocasními plochami) obvykle pomocí výškového kormidla. Pokud pilot vychýlí řídící páku či posune "berany" smérem k sobě ("přitáhne"), vychýlí se výškové kormidlo nahoru. Výsledkem je otáčení letadla kolem příčné osy pohybem přídě nahoru. Tým se zvýší úhel náběhu křídla, vzroste vztlak a odpor a letadlo začne stoupat. Aby mohlo stoupat dlouhodobě, musí se úměrně vzrůstu odporu zvýšit výkon pohonu letadla (jinak dojde ke ztrátě rychlosti a k tzv. "přetažení".

Pokud pilot vychýlí výškové kormidlo na druhou stranu - směrem od sebe, ("potlačí") tak se samozřejmě příď letounu vychýlí dolů, poklesne úhel náběhu křídla, sníží se vztlak i odpor. Letadlo klesá a zrychluje. Pokud chce pilot zachovat rychlost, musí snížit výkon pohonu.

Popis os otáčení letadla a pojmenování a řízení pohybu podél těchto os je ve Wikipedii.