Akce

Základní pojmy: Bočení: Porovnání verzí

Z Wiki OpenTX

m
m
Řádek 1: Řádek 1:
Jako zatáčení označujeme otáčení letadla kolem svislé příčné osy.  
+
Jako bočení označujeme otáčení letadla kolem svislé příčné osy. Bočení je výraz, používaný v textech předpisů ÚCL a znamená něco jako "zatáčení bez změny klonění a klopení".
  
Hezký animovaný obrázek klopení je na stránkách [http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/airplane/yaw.html '''NASA'''].
+
Hezký animovaný obrázek bočení je na stránkách [http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/airplane/yaw.html '''NASA'''].
  
Klonění se ovládá u klasických letadel (plošníků s ocasními plochami) obvykle pomocí výškového kormidla. Pokud pilot vychýlí řídící páku či posune "berany" směrem k sobě ("přitáhne"), vychýlí se výškové kormidlo nahoru. Výsledkem je otáčení letadla kolem příčné osy pohybem přídě nahoru. Tým se zvýší úhel náběhu křídla, vzroste vztlak a odpor a letadlo začne stoupat. Aby mohlo stoupat dlouhodobě, musí se úměrně vzrůstu odporu zvýšit výkon pohonu letadla (jinak dojde ke ztrátě rychlosti a k tzv. "přetažení".
+
Bočení se ovládá u klasických letadel (plošníků s ocasními plochami) obvykle pomocí směrového kormidla. Pokud pilot vychýlí pravý pedál vpřed, vychýlí se směrové kormidlo vpravo. Výsledkem je otáčení letadla kolem příčné svislé osy vpravo.  
  
Pokud pilot vychýlí výškové kormidlo na druhou stranu - směrem od sebe, ("potlačí") tak se samozřejmě příď letounu vychýlí dolů, poklesne úhel náběhu křídla, sníží se vztlak i odpor. Letadlo klesá a zrychluje. Pokud chce pilot zachovat rychlost, musí snížit výkon pohonu.
+
Pokud pilot vychýlí směrové kormidlo na druhou stranu - levý pedál vpřed, je výsledkem otáčení letadla kolem příčné svislé osy vlevo.  
  
Pokud necháme letadlo v klopivém pohybu delší dobu, udělá lopping nebo obrácený looping (pokud má dostatečnou výšku a rychlost, příp. výkon motoru a pokud to vydrží konstrukce letonu).  
+
U řady letadel výchylka směrového kormidla změní poměry obtékání takovým způsobem, že začne docházet ke klonění vpravo.  To způsobuje mj. tradovaný blud, že letadlo se řídí do zatáčky směrovým kormidlem. Ve skutečnosti letoun je veden do zatáčky spolupůsobením křidélek a výškového kormidla. Směrovku letadlo ve vzduchu v podstatě nepotřebuje (a některá letadla ani ovládanou směrovku nemají - např. běžně modely pro RC kombat).  
  
 
Popis os otáčení letadla a pojmenování a řízení pohybu podél těchto os je ve  [http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_principal_axes '''Wikipedii'''].
 
Popis os otáčení letadla a pojmenování a řízení pohybu podél těchto os je ve  [http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_principal_axes '''Wikipedii'''].
 
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_principal_axes
 

Verze z 28. 10. 2013, 01:11

Jako bočení označujeme otáčení letadla kolem svislé příčné osy. Bočení je výraz, používaný v textech předpisů ÚCL a znamená něco jako "zatáčení bez změny klonění a klopení".

Hezký animovaný obrázek bočení je na stránkách NASA.

Bočení se ovládá u klasických letadel (plošníků s ocasními plochami) obvykle pomocí směrového kormidla. Pokud pilot vychýlí pravý pedál vpřed, vychýlí se směrové kormidlo vpravo. Výsledkem je otáčení letadla kolem příčné svislé osy vpravo.

Pokud pilot vychýlí směrové kormidlo na druhou stranu - levý pedál vpřed, je výsledkem otáčení letadla kolem příčné svislé osy vlevo.

U řady letadel výchylka směrového kormidla změní poměry obtékání takovým způsobem, že začne docházet ke klonění vpravo. To způsobuje mj. tradovaný blud, že letadlo se řídí do zatáčky směrovým kormidlem. Ve skutečnosti letoun je veden do zatáčky spolupůsobením křidélek a výškového kormidla. Směrovku letadlo ve vzduchu v podstatě nepotřebuje (a některá letadla ani ovládanou směrovku nemají - např. běžně modely pro RC kombat).

Popis os otáčení letadla a pojmenování a řízení pohybu podél těchto os je ve Wikipedii.