Základní pojmy: Ailerony, elevony, flaperony
Z Wiki OpenTX
Ailerony
File_Aileron_roll.gif |
Klasické letadlo má samostatné ovládací plochy pro všechny 3 osy pohybu: křidélka (angl. ailerony), výškové kormidlo (angl. elevator) a směrové kormidlo (rudder). Pro změnu aerodynamického zakřivení profilu se používají nejčastěji vztlakové klapky (flaps). Méně obvyklá konstrukční řešení letadel však mohou některé z těchto řídících ploch postrádat. Pak je třeba jejich funkci nějak nahradit.
Elevony
Pokud se sloučí funkce křidélek a výškového kormidla, říká se takovému uspořádání elevony - z anglického elevator (výškovka) a aileron (křidélka). Typické je toto uspořádání pro samokřídla ("bezocasá" letadla).
Elevony se ve funkci křidélek vychylují nesouhlasným směrem, jako obvyklá křidélka. Funkci výškovky nahrazuje souhlasná výchylka elevonů.
Aby mohly elevony plnit svou funkci, musí být umístěny (na odtokové hraně křídla) poměrně daleko za těžištěm letadla.
Přenos výchylek dvou nezávislých ovládacích veličin - výškovky a křidélek na výchylku elevonů zajišťuje u RC modelů tzv. mixování - v podstatě sečtení výchylek křidélek a výškovky.
K mixování se používá buď "mixer" v letadle (specializovanéá součástka, zapojená mezi přijímač aserva), nebo se kombinace dělá mixem ve vysílači a k letadlu jdou již kompletní výchylky pro obě serva.
Flaperony
Obvyklé uspořádání řídicích ploch na odtokové hraně křídla obsahuje křidélka a (vztlakové) klapky. Křidélka bývají umístěna na vnějších částec křídel, klapky bývají obvykle ve střední části křídla poblíž trupu letadla.
Křidélka se používají k řízení klonění letadla (výchylky kolem podélné osy).
Klapky mění v některých režimech letu zakřivení křídla, většinou za účelem vzrůstu vztlaku při malých rychlostech (snížení pádové rychlosti). Používají se při vzletu (zvýšení vztlaku) a přistání (snížení rychlosti).
Pokud spojíme klapky a křidélka do jedné řídicí plochy, vznikou flaperony. Obvykle bývají téměř přes celé rozpětí křídla. často bývají vidět na letadlech, konstruovaných pro velmi krátké vzletya přistání (STOL).
Nemají mít (na rozdíl od elevonů) pokud možno účinek na klopení letadla. Měly by proto být umístěny poblíž těžiště letadla. Přesto je jejich vliv obvykle znatelný a musí jej kompenzovat buď pilot pomocí výškovky, nebo se kompenzuje automaticky vhodným mixem klapek do výškovky.
Přenos výchylek dvou nezávislých ovládacích veličin - křidélek a klapek na výchylku flaperonů zajišťuje u RC modelů tzv. mixování - v podstatě sečtení výchylek křidélek a klapek.
K mixování se používá buď "mixer" v letadle (specializovanéá součástka, zapojená mezi přijímač aserva), nebo se kombinace dělá mixem ve vysílači a k letadlu jdou již kompletní výchylky pro všechna serva.